Sådan holder du effektivt styr på lageret

Undgå fordyrende ressourcespild på lageret, så du optimerer værdien af dine investeringer. Verdens eneste døgnåbne byggecenter, STARK City 24-7, giver dig her fire effektive lagerstyringstips.

Uanset størrelsen og omfanget af dit lager risikerer du unødigt tab af både arbejdstimer og kroner og øre, hvis spild på grund af brækage, tyveri, forkert opfyldning, fejlindkøb m.m. ikke minimeres. Derfor får du her fire tips til lagerstyring fra STARK City 24-7. Som verdens eneste døgnåbne byggecenter leverer STARK City 24-7 desuden byggematerialer døgnet rundt, og det kræver konstant effektiv håndtering af lageret.  

Det handler om holdninger
"Den vigtigste grundregel i forhold til effektivisering af lagerstyringen er, at holdningen hos medarbejderne skal være den rette. Der skal være en kultur i firmaet, hvor I lægger vægt på systematik og professionalisme hele vejen rundt. Ellers risikerer du at skulle slås med lagerspild, uanset hvor mange IT- og stregkode-systemer du investerer i," fortæller salgschef Peter Haure fra STARK City 24-7.

Lav en klar ansvarsfordeling
"Når medarbejderne ved, præcist hvilke ansvarsområder de har hver især, bliver det langt lettere at udvikle effektive rutiner omkring alt fra indkøb til levering hos kunden. Lav f.eks. en oversigt over de opgaver, der er, og sæt navne på hver enkelt. Så undgår I at lave dobbeltarbejde og mindsker risikoen for, at der er opgaver, som ikke bliver udført," siger Peter Haure. 

Prioritér egenkontrollen
"Løbende stikprøver, status og andre former for egenkontrol er effektive værktøjer til at identificere steder, hvor du kan forbedre lagerstyringen. Det kræver selvfølgelig, at der afsættes de nødvendige ressourcer, men det er en god investering. En effektiv egenkontrol gør bl.a., at tingene ikke så let løber løbsk, så du hurtigt kan reagere, hvis der bliver behov for det," forklarer Peter Haure.

Hold orden på hylderne
"Hos STARK arbejder vi ud fra princippet om, at en god butik er en ren og ryddelig butik. Når du holder orden på hylderne, løbende fylder op og f.eks. fjerner brækagevarer, mindsker du ikke kun spildtid forbundet med at skulle gå forgæves og ikke at kunne finde de rette materialer. Du skaber også lettere det overblik, der skal til for at sikre det rette flow i varebestillingen. Så undgår du at købe for meget eller for lidt," understreger Peter Haure.