Murermestertips til effektivt salg

Undgå at dine tilbud løber ud i sandet, fordi et andet firma ender med at lande opgaven. Læs murermester Brian Pedersens salgstips, så du forvandler den interesserede husejer til en tilfreds kunde.

Murermester Brian Pedersen fra Nørresundby udfører alt fra badeværelser til omfugninger for private husejere i hele Nordjylland. Trods afskaffelsen af håndværkerfradraget er firmaets ordrebog rigtigt godt fyldt op.

”Vi oplever ingen problemer med at få opgaver. Tværtimod: Folk har masser af renoverings- og vedligeholdelsesarbejde, der skal laves. Det handler om at få forvandlet deres interesse til et konkret byggeprojekt,” fortæller Brian Pedersen. Han har disse 3 tips til, hvad du kan gøre for at optimere dit salgsarbejde, så tilbuddene bliver til opgaver:

1. Giv kunden inspiration
”Kunden skal have en klar fornemmelse af, hvordan et færdigt resultat vil komme til at se ud. Derfor er det vigtigt, at du benytter dig af de udstillingskanaler, som du har til rådighed. Jeg samarbejder tæt med STARK i Aalborg, fordi jeg kan sende kunderne ind til deres fliseudstilling, så de konkret kan se og røre ved de færdige løsninger. Det giver dem en håndgribelig inspiration, som vi bagefter arbejder videre med,” siger Brian Pedersen og fortsætter:

”Det betyder uhyggeligt meget for hele projektet, at du klæder kunden godt på, så der vælges de rigtige materialer og løsninger fra starten. Ellers risikerer du at skulle pille det hele ned og begynde forfra. Eller endnu være: At kunden ombestemmer sig og finder en anden til sit projekt.”

Hos STARK over hele landet finder du omfattende udstillinger af vores kvalitetsprodukter og løsninger, som du kan bruge aktivt i dit salgsarbejde over for husejeren. Samtidig står vores specialuddannede personale altid klar til at vejlede dig og din kunde, så vi sammen sikrer, at du kan levere det optimale resultat.

2. Vis at du har styr på tingene
”For rigtigt mange kunder er det vigtigt at få en god professionel rådgivning omkring alle aspekter af projektet, før de er klar til at gå i gang. Her er det afgørende, at du investerer tid på at dele ud af din faglige viden og viser, at du har styr på tingene. Det skaber et godt grundlag for resten af forløbet, at kunderne ved, at de kan tage dine ord for gode varer,” fortæller Brian Pedersen og uddyber:   

”Kunderne i dag tolererer ikke fejl, sjusk og mangler, så du skal virkelig være om dig i forhold til kvaliteten. Det gælder ikke kun de løsninger, du leverer, men også din service og generelle ageren før, under og efter byggeprocessen. Et nyt badeværelse kan f.eks. nemt koste flere hundredtusinde kr., og med så mange penge investeret er der selvfølgelig nogle høje forventninger.”

3. Indret byggeprocessen efter kundens behov
”Folk har nok andet at se til i dag, så de færreste har tid eller lyst til at vente på en håndværker, der kommer for sent eller ikke bliver færdig til den aftalte tid.  Vi bestræber os derfor på at tilrettelægge byggeprocessen, så den griber så lidt ind i kundens hverdag som muligt. Det kræver bl.a., at vi aldrig tager flere opgaver ind, end vi ved, at vi kan håndtere,” understreger Brian Pedersen.

”Desuden holder vi hele tiden kunden ajour og adviserer i god tid, hvis der sker ændringer. På den måde kan kunden også lettere tilrettelægge sin egen kalender,”