Styrk forretningen uden at slippe håndværket

Undgå, at driften af din forretning stjæler fokus fra arbejdet ude hos kunderne. STARK giver dig 5 tips fra Håndværksrådet, så du optimerer forretningen uden at give slip på håndværket.

Undgå, at driften af din forretning stjæler fokus fra arbejdet ude hos kunderne. STARK giver dig 5 tips fra Håndværksrådet, så du optimerer forretningen uden at give slip på håndværket

Som selvstændig håndværker skal du ikke bare være dygtig til dit fag. Du skal også være professionel virksomhedsejer med styr på forretningen. Det kan være svært at få de to roller til at spille sammen, så du undgår, at forretningen fjerner fokus fra arbejdet ude hos kunderne.  

Chefkonsulent Dorte Kulle fra Håndværksrådet har disse 5 tips til, hvordan du kan gøre:

1. Søg råd og vejledning udefra
”Alt for få håndværkere gør brug af de ressourcer, der er i deres lokalområde. Brancheorganisationerne, din lokale erhvervsservice og væksthusene har masser af gratis ressourcer, som du altid kan trække på. Du får konkret vejledning og råd om alt fra salg og marketing til ledelse og strategiudvikling. Eller du kan få en konsulent på besøg, så I sammen gennemgår din forretning og finder ud af, hvor den kan styrkes. Så slipper du for at stå med det hele selv,” forklarer Dorte Kulle.

Du kan bl.a. læse mere hos Håndværksrådet, på StartVækst og på din kommunes hjemmeside.

2. Inddrag dine medarbejdere
”Du vinder meget, når du inddrager dine dygtigste medarbejdere mere i virksomhedens daglige drift. I bliver flere om at dele opgaverne, og du undgår at blive fanget i papirmøllen eller sidde fastlåst foran skærmen hele dagen, når du hellere vil ud og bruge hænderne,” fortæller Dorte Kulle. 

3. Tag et lederkursus
”Få håndværkere har erfaring med forretningsudvikling og ledelse, når de starter eget firma. Derfor oplever mange, at tilværelsen som selvstændig bliver en stor mundfuld. Især hvis man har mange ansatte. Tager du f.eks. et lederkursus, får du en række konkrete værktøjer, så du arbejder mere effektivt og bliver bedre til at prioritere din tid,” forklarer Dorte Kulle.

Du kan f.eks. se en liste over Dansk Byggeris kurser i ledelse her

4. Få tilskud til en højtuddannet
”En fjerde mulighed er, at du udnytter de tilskudsordninger, der er i dag, til at ansætte en højtuddannet person til drift, salg, marketing, strategi, udvikling osv. Med løntilskud, jobrotation eller videnpilotordningen får du dækket en stor del af lønudgiften og du får samtidig stærke kompetencer i huset. Vores erfaring er, at det ofte fører til flere opgaver og større vækst på længere sigt,” lyder det fra Dorte Kulle.  

Du kan læse mere om ansættelse af højtuddannede her. Du kan også læse mere om løntilskud her, om jobrotation her og om videnpilotordningen her.

5. Opret en professionel bestyrelse
”Endelig kan du oprette en professionel bestyrelse, som håndterer din forretning. Her er det vigtigt, at du vælger de rette personer med de rette kompetencer. Du bør for alt i verden undgå at lave en 'tante'-bestyrelse. Du kan f.eks. starte med at høre din revisor, om han eller hun vil hjælpe,” foreslår Dorte Kulle.

Du kan læse mere om, hvordan du laver en professionel bestyrelse her.

STARK hjælper dig med forretningen
Hos STARK arbejder vi konstant på at forbedre vores kunders forretning, så din arbejdsdag bliver lettere.
Kig ind hos din lokale STARK og hør mere om, hvad vi kan gøre for dig.