…

Væksttips til din virksomhed

Få mest muligt ud af fremgangen i byggeriet ved at sætte fokus på virksomhedens konkurrenceevne, forretningsudvikling og kernekompetencer. Vi giver dig fem tips fra Dansk Byggeri, så du står godt rustet til sund vækst.

Det lysner i byggeriet, men selv om branchen generelt er i fremgang, er konkurrencen stadig hård mellem virksomhederne. Derfor kræver det fokus på sund forretningsudvikling, hvis dit firma skal have mest muligt ud af de lysere tider.

Undgå at blive fanget i onde cirkler

”En del virksomheder klarer sig rigtigt godt, mens andre har sværere ved at lægge krisen bag sig. Vi ser også uventet mange konkurser. Branchen står derfor lidt ved en skillevej, hvor der skal arbejdes for at vokse på en holdbar måde, så man undgår at blive fanget i onde cirkler af for få opgaver, for lav indtjening og for høje omkostninger,” siger analysechef Andreas Fernstrøm fra Dansk Byggeri.

Han har disse fem tips til sund vækst, så du opnår en fornuftig balance mellem firmaets udgifter og indtjening på langt sigt:  

  • 1. Sig nej til opgaver, der ikke kan betale sig

Først og fremmest skal du så vidt muligt undgå at byde ind på de opgaver, som erfaringsmæssigt ender med at koste flere penge, end de hiver hjem. Vær opmærksom på, hver gang du skal udforme et tilbud, hvor stor en risiko du løber, og sammenhold den med din indtjeningsmargin. Så kan du nemmere sikre en holdbar udvikling i firmaets økonomi uden for stor usikkerhed.    

  • 2. Dyrk spidskompetencerne

Når der er stor konkurrence, er det en fordel at fokusere på de faglige nicher, hvor firmaet har særlige styrker. Det handler om at specialisere sig og dyrke spidskompetencerne. Så bliver det lettere at skrive de skræddersyede tilbud, der lander de gode opgaver. Samtidig får I et godt udgangspunkt for at effektivisere arbejdsgangene ude på byggepladsen, så I mindsker tidsforbruget på den enkelte opgave.  

  • 3. Minimér spildet på byggepladsen

God planlægning af arbejdet på byggepladsen er generelt en vigtig faktor, når omkostningerne i hver enkelt byggesag skal holdes nede. Nøgleordet er spildminimering, og det gælder både arbejdstid, materialer og øvrige ressourcer. Alene dét, at I fx indarbejder faste oprydningsrutiner og sørger for at holde orden under arbejdet, kan i sig selv give mærkbare reduktioner i uproduktiv tid og spild af materialer.

Derudover kan du investere i IT-systemer, som gør det nemmere at holde styr på og planlægge arbejdstimer, kørsel, lagerstyring m.m. Mange firmaer har på den måde frigivet administrationstimer, som i stedet kan anvendes ude hos kunden eller på byggepladsen.

  • 4. Udnyt gevinsterne ved faste samarbejder

Samarbejder du med faste partnere på opgaverne, kan I udnytte de fordele, som det giver, når man kender hinanden godt: Nemmere planlægning, mere gnidningsfri kommunikation, mere effektive arbejdsgange på tværs af fagene osv.

Det sparer både tid og kræfter, når aftalerne er på plads. På den måde ved I, hvordan arbejdet skal tilrettelægges, så der ikke pludselig står syv faggrupper og venter på, at den ottende bliver færdig, før de kan komme til.

  • 5. Investér i opkvalificering af medarbejderne

Som situationen ser ud lige nu, kan mangel på kvalificeret arbejdskraft godt blive en udfordring. Derfor er det bl.a. vigtigt at fastholde de dygtige medarbejdere, så du undgår, at de smutter over til konkurrenten. Her er opkvalificerende kurser og efteruddannelse en mulighed, som samtidig styrker kompetencerne i firmaet. 

Du kan få flere tips til sund forretningsdrift og mere effektive arbejdsdage via samarbejdet Bedre Bundlinje, som Dansk Byggeri og 3F står bag.