Gem dit kundekort ved at åbne denne side på din telefon.
Læs mere om kundekort her
Gem dit kundekort ved at åbne denne side på din telefon.
Læs mere om kundekort her
Eksklusiv, moderne og tilpas underspillet. Sådan beskriver arkitekt Hans-Henrik Rosenkilde visionerne for den nye flisefacade på Magasin i København. I sommeren 2022 fik han til opgave at designe en ny facade til forretningen på Kongens Nytorv.
- Det skulle være specielt og eksklusivt, uden at være avantgarde og prætentiøst. Et krav var, at materialerne og håndværket skulle være i høj kvalitet. Udover det skulle fliserne selvfølgelig være frostsikre, siger Hans-Henrik Rosenkilde, arkitekt hos COPRA.
Idéen til den nye flisefacade udsprang af Magasins konceptteam og blev derefter videreudviklet af Hans-Henrik Rosenkilde.
- Mine visioner med indgangen og facaden var en moderne udgave af en klassisk Broadway-teaterindgang med glødepærer i loftet. En indgang, der signalerer, at her venter en speciel oplevelse. En leg i spændingsfeltet mellem frisk og moderne, beskedent og tilpas underspillet. Det var også en af mine kæpheste, at farven skulle passe til brandet og være langtidsholdbar. Vi skulle lave noget moderne, men også noget tidløst, som ikke ville blive forældet i løbet af et par år, fortæller han.
Da de indledende tanker og design var på plads, tog arkitekten fat i STARK, som han havde arbejdet sammen med i forbindelse med tidligere projekter, bl.a. med en opgave med levering af 5000 kvm2 fliser til Magasin-forretningen i Aarhus.
- Som arkitekt sætter jeg høj pris på god service og faglig sparring. Som generalist skal jeg ikke vide alt om alle faggrupper og materialer, så jeg har brug for nogen, som kan gå ind i dialogen og sikre de rigtige produkter og løsninger, siger Hans-Henrik Rosenkilde.
For at finde frem til de rigtige materialer og det ønskede design, blev Hans-Henrik Rosenkilde koblet på STARKs fliseproducent. Producenten stod for at bygge en specialform og lave et udvalg af fliseprøver i forskellige farver, som Magasins konceptteam kunne vælge imellem.
- Nogle kunne måske tænke, hvorfor vi skal gøre det på den her besværlige måde. Vi kunne jo bare vælge en almindelig 60x60-flise. Men det er netop det besværlige, der gør det eksklusivt. Hvis det var nemt at gøre, så gjorde alle det, siger Hans-Henrik Rosenkilde.
Facaden er nu monteret, og Hans-Henrik Rosenkilde er tilfreds med det endelige resultat.
- Jeg er stolt og glad for udtrykket. Alle elementerne er vellykkede i forhold til den moderne teaterindgang, som var målet. Det er en værdig indgang i forhold til lokationen, som er en af de travleste af Magasin-indgangene. Den lille plads, som Magasin-indgangen ligger på, er på alle måder urban, spændende og historisk. Det er et lille brændpunkt i byen. Det er fedt at lave noget, som så mange mennesker ser og bruger hver dag, siger han.
Hans-Henrik Rosenkilde har været glad for samarbejdet med STARK.
- Det er rart at kunne anbefale en leverandør, som jeg ved, fungerer hele vejen igennem. Det er nemt for mig at give opgaven videre til en entreprenør, fordi jeg bare kan sige til dem, at de kan hente det hele hos STARK.
Thomas Bahnert, Key Account Manager for Fliser og Natursten hos Nationalt Salg i STARK, stod for samarbejdet med Hans-Henrik Rosenkilde. Han har næsten 30 års erfaring med at handle med fliser, og har igennem årene stået for at levere fliser til flere ikoniske byggerier, bl.a. Operahuset og Fields i København. Han var derfor helt klar på opgaven, da arkitekt Hans-Henrik Rosenkilde kontaktede ham.
- Arkitekten fortalte mig om drømmene og visionerne for den nye facade. Vores fliseproducent i Sevilla fik på baggrund af skitsetegninger lavet nogle prøver, som arkitekten og Magasin kunne vælge ud fra. Det er superfedt, at vi har muligheden for at lave specialløsninger til arkitekter, som drømmer om at lave noget andet end det gængse. Vi tog arkitektens vision og sørgede for at gøre den til virkelighed, siger han.
Maj 2023