Vælg postnr: {{postalCode}}
{{favoriteStoreName}} {{favoriteStoresNames}} Vælg forretning
{{error.Id}}
{{error.Date}}

SKI aftalen

Vi tager telefonen 24/7. Uanset hvilken dag eller hvornår på døgnet du ringer, tager vi altid telefonen i STARK. Dermed kan du ordne alt fra varebestilling til tjek af lager- og ordrestatus, når det passer dig.

Du kan bestille varer og tjekke din ordres lager- eller leveringsstatus over telefonen – uanset hvornår du ringer til STARK. Som de første i Danmark introducerer vi den døgnåbne håndværkerservice, Kundetelefon 24/7. For dig, der arbejder i byggebranchen, betyder det, at du nu altid kan få fat i os. Kundetelefon 24/7 er åben 24 timer i døgnet, 7 dage om ugen, 365 dage om året.

Ring, som du plejer – døgnet rundt
Med Kundetelefon 24/7 ringer du fortsat på samme nummer, som du er vant til, når du skal have fat i STARK. Vi tager telefonen døgnet rundt uanset tidspunktet. Så undgår du at skulle vente på at komme videre i dit arbejde.

Find nummeret til din lokale STARK her.

Fordi byggeriet ikke må gå i stå
Formålet med Kundetelefon 24/7 er at gøre det lettere for dig at planlægge og tilrettelægge din arbejdsdag – du kontakter os, når du har tid.

”Det har været helt afgørende for os at sikre, at den nye Kundetelefon 24/7 er så enkel, effektiv og fleksibel for håndværkerne som muligt. Vi står klar, når de har brug for det, så byggeriet ikke behøver at gå i stå,” siger adm. direktør i STARK Britta K. Stenholt.

På Kundetelefon 24/7 kan du bl.a.:

  • afgive ordrer
  • få oplyst lagerstatus på varer
  • få oplyst leveringsstatus på dine ordrer

På den måde slipper du for ventetid, når du arbejder på skæve tidspunkter eller eksempelvis har døgnvagt. Du ringer i stedet bare til Kundetelefon 24/7 og får oplyst den nærmeste forretning med varen på lager.

STARK styrker din effektivitet
I STARK arbejder vi målrettet på at minimere din ventetid og gøre arbejdsdagen så effektiv for dig som muligt, så du kan koncentrere dig om dine opgaver og dine kunder.

 

Spørgsmål og svar til SKI aftalen

Jeg arbejder med renovering

Du kan med fordel øve dig frem til 2027, hvor reglerne forventes at gælde for dig. ​

I klimaLog kan du allerede nu finde CO2-aftryk, data og dokumentation på de materialer, du køber i STARK. Du kan med fordel prøve at trække en klimarapport over dit byggeprojekt, som du kan aflevere til slutkunden. Gå til KlimaLog her

Jeg arbejder med nybyggeri som bygherre

Som bygherre er du ansvarlig for at overholde klimakravene.​
Det betyder, at du skal:​

  • Efterspørge mere klimavenligt byggeri med fokus på det gode materialevalg​
  • Sikre, at udbud indeholder krav til entreprenører. Fx et krav om, at de skal vælge en materialeleverandør, som leverer data og dokumentation på materialer i høj kvalitet.​
  • Få udarbejdet en LCA hos rådgiver eller total-/hovedentreprenør​

Du kan med fordel​

  • Efterspørge materialer med lavt klimaaftryk​
  • Efterspørge genbrugte materialer, da de tæller for 0 i LCA’en​
  • Efterspørge materialer med produktspecifikke EPD’er​
  • Stille krav til lavere CO2 i byggeprocessen​

Jeg arbejder med nybyggeri som total-/hovedentreprenør

Som total-/hovedentreprenør på nybyggeri skal du efterleve klimakravene, indhente data og dokumentation for byggeriet og sikre, at der udarbejdes en LCA ​
Det betyder, at du skal:

  • Indsamle produktdokumentation for hele byggeriet
  • Aflevere mængdeudtræk for anvendte materialer i hele byggeriet
  • Optimere byggeprocessen (A4 og A5) ved at redegøre for klimapåvirkning fra transport og redegøre for affald og spild​
  • Overholde CO2-grænseværdien for bygningstypen
  • Overholde CO2-grænseværdien for byggeprocessen

Du kan med fordel​

  • Overveje, hvordan du kan styre processer inden for grænseværdien
  • Overveje, hvordan unødvendige ressourceforbrug kan nedbringes​
  • Undersøge om klimapåvirkning for affald og transport kan beregnes fra tidligere projekter. Det vil kunne give et pejlemærke om, hvorvidt der er brug for at reducere CO2 fra drift og affald på byggepladsen for at overholde grænseværdien for byggeprocessen.​
  • Lave en aftale med et elselskab og tankselskab, som også kan levere forbrugsdata på dine projekter
  • Kontere fakturaer i systematiske grupper, så de nemt kan bruges til forbrugsafrapportering
  • Kalkulere med HVO-brændstof, hvis der er risiko for overskridelse af byggepladsens grænseværdi fx på grund af tungt jordarbejde

Jeg arbejder med nybyggeri som underentreprenør​

Som underentreprenør på nybyggeri afhænger din rolle i forhold til klimakravene af, hvad der står i din kontrakt, men det er dit ansvar at sende dokumentation til total-/hovedentreprenøren
Det betyder, at du skal:

  • Indsamle og videregive produktdokumentation for det udførte arbejde
  • Aflevere mængdeudtræk på anvendte materialer
  • Redegøre for klimapåvirkning fra transport​
  • Redegøre for affald og spild

Du kan med fordel​

  • Forhøre dig om, hvordan dit brug af brændstof skal afrapporteres
  • Undersøge om der er begrænsninger for brug af dieseldrevne maskiner i projektet​
  • Undersøge om maskinudlejer kan levere forbrugsdata​​

Dit ansvar afhænger af, hvad der fremgår af kontakten – fra start er det vigtigt at aftale:​

  • Hvilke typer af data du skal levere
  • Hvem du skal levere data til
  • Hvornår du skal levere data

Det er dit ansvar, at CO2-forbrug fra materialerne ikke overstiger grænseværdien, derfor kan du med fordel:​

  • Undgå for store indkøb
  • Planlægge færre antal leveringer
  • Beskytte leverede materialer
  • Lave aftaler omkring retur af overskydende materialer og emballage
  • Sortere dit affald