Levering i dit område
Dit område: {{postalCode}}
Vis lagerstatus i din butik
{{favoriteStoreName}} {{favoriteStoresNames}} Vælg butik
{{error.Id}}
{{error.Date}}

STARKs historie

STARK så dagens lys i 1896, da de to aarhusianske firmaer "Jørgensen & Stilling" og "Petersen & Matzen" lavede en sammenlægning, der dannede fundamentet for Aarhus Trælasthandel A/S, som var selskabets første navn.

Efterhånden som Aarhus Trælasthandel A/S fik tag i markedet, blev grundlaget for blandt andet engroshandelen stille og roligt større. Derfor udvidede selskabet organisatorisk såvel som geografisk med en afdeling i København. Virksomheden oprettede sit første datterselskab, der hurtigt fik følgeskab af flere, og startede en række opkøb af lokale trælaster.

Det var i det hele taget en begivenhedsrig periode, der startede omkring århundredeskiftet, og som strakte sig over de første seks-syv årtier. Blandt andet tog selskabet navneforandring til Det Danske Trælastkompagni A/S, og dets aktier blev noteret på Københavns Fondsbørs.

De danske trælaster samlede sig i 1987 under divisionen DDT Detail. Siden 1996, hvor Det Danske Trælastkompagni A/S skiftede navn til Dansk Trælast A/S, er kommet svenske, norske og finske kæder til. Koncernen blev senere afnoteret fra fondsbørsen og ændrede igen navn til DT Group.

DT Group ændrede i 2017 navn til STARK Group. I dag dækker STARK Group over 485 forretninger og distributionscentre i Danmark, Tyskland, Sverige, Finland, Norge og Østrig med flere end 11.700 medarbejdere.

Læs vores historiebog med STARK gennem 125 år. 

Mød Anton – hulemanden i STARKs logo

Figuren Anton er inspireret of oldgamle hulemalerier. Mennesker har altid skabt billeder – af situationer, andre mennesker, dyr og hverdagslivet. I Norden har de første billeder af mennesker været hulemalerier. Typisk har der været tale om at gengive dans, jagt, krig, ritualer og arbejde.

Det er i hulerne, at vi finder de første gengivelser af mennesker beskæftiget med håndværk, der er inspirationen til STARKs logo: Et menneske med værktøj i hænderne.

Styrken ved logoet er, at det er menneskeligt. Vi beskæftiger vi os med byggematerialer og værktøj hver dag i STARK, men først og fremmest beskæftiger vi os med mennesker. 
Byggematerialerne og værktøjet bringer os sammen, og i det møde opstår de menneskelige relationer som STARK i høj grad bygger på.

Det er Anton også et symbol på.

Navnet er ikke helt så gammelt som hulemalerierne, der har inspireret figuren. Det stammer fra dengang virksomheden skulle skifte navn til STARK. Det var tophemmeligt, så indtil man kunne fortælle omverdenen om navneskiftet, brugte man et andet navn, der fyldte præcis det samme på skilte og tryksager.

Lige siden har STARKs helt egen hulemand heddet Anton.